Autohuoltaja.fi blogi: Totuuksia ja taruja merkkihuolloista

Totuuksia ja taruja merkkihuolloista


30.05.2014

Autoa ostaessa on varmasti tullut monen mieleen kaiveleva epäilys siitä, mitä autoliikkeen tiskiltä ostetut varaosat ja lähes poikkeuksetta autoliikkeen tiloissa toimiva merkkikorjaamo maksavat. Onhan asia niin, että takuun säilyttääkseen merkkihuollossa on ainakin auton ensimmäiset pari vuotta asioitava. Vai onko asia sittenkään näin?

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys selvitti taannoin keskiverron suomalaisen autoilijan tietämystä siitä, mihin merkkihuoltoa pitää käyttää. Ennen tutkimuksen tuloksien ruotimista Autohuoltaja haluaa kuitenkin kysyä pari visaista kysymystä juuri sinulta autojen merkkihuollosta. Pohdipa hetki seuraavia:

  • Jos auton takuuta on vielä jäljellä, onko autoa takuun säilymiseksi pakko huollattaa merkkihuollossa?
  • Raukeaako auton takuu, jos korjaamo vaihtaa autoon vaikkapa ilmansuodattimen tarvikeosia käyttäen?
  • Onko uudessa autossa mystisesti palava airbag-valo pakko korjauttaa valmistajan valtuuttamassa korjaamossa?
  • Pitääkö korjaamon kertoa asiakkaalle, että auton takuu raukeaa jos huoltokirjan leimat ovat muualta kuin merkkikorjaamosta peräisin?

Vastaus kaikkiin näistä kysymyksistä on luonnollisesti “Ei.” EU:n ryhmäpoikkeusasetus sanoo, että autoa ei voida vaatia huollattamaan missään tietyssä korjaamossa, vaan autostaan huolta pitävä asiakas on samassa asiassa, käyttipä naapurissa sijaitsevaa autokorjaamoa tai merkkihuoltoa. Kuitenkin noin kolmannes suomalaisista autoilijoista uskoo autonsa takuun lähtevän samalla, jos autonsa määräaikaishuoltojen hintaa leikkaa huollattamalla auton muualla.

Ryhmäpoikkeusasetuksella on sanottavansa myös osista - auton valmistajan alkuperäisiä osia ei tarvitse käyttää, kunhan käytetty osa täyttää valmistajan osalleen antamat laatuvaatimukset. Alan ammattilainen kun kuitenkin käyttää remonttia tehdessään laadukkaita varaosia, ei takuun säilymisestä tarvitse huolia, vaikkei osalistassa joka kohdassa lukisikaan auton valmistajan nimeä. 45 % Suomen autoilijoista kuitenkin elää siinä uskossa, että auton valmistajan osat ovat edellytys takuun säilymiseen.

Airbag-valojen ja muiden uudemmissa autoissa esiintyvien vikojen osalta EU on samaa mieltä kuin määräaikaishuolloistakin. Vian saa korjauttaa missä haluaa, ja jos vika vaatii uusia osia, täytyy näiden olla laadultaan valmistajan osia vastaavia. Merkin leimaa ei kuitenkaan tarvita korjaamoon tai osiin, toisin kuin viidennes suomalaisista autoilijoista luulee.

Näillä vastauksilla selvinnee, että jos viimeisen kysymyksen ehdottamaa “markkinointia” harrastetaan, on tämä selkeästi valheellista. Tutkimuksen mukaan kolmannekselle autonomistajista on kuitenkin kerrottu joko suoraan tai viitaten, että jokin asia ehdottomasti vaatisi merkkihuollon korjausta takuusyistä. Fakta kuitenkin on se, että jos korjaustyö ei vaadi vain merkkihuollossa saatavissa olevia laitteita, saa sen teettää missä vain haluaa, ja takuu on voimassa täsmälleen samaan tapaan.

Autoilija voi siis säästää merkkihuollon hinnasta valitsemalla työnsä tekijäksi pienemmän korjaamon. Vielä enemmän huoltolaskusta voi leikata kilpailuttamalla huollon. Tämä onnistuu pääkaupunkiseudun alueella parilla klikkauksella Autohuoltaja.fi-palvelusta. Kokeile jo tänään, ja jos oma autosi on ilmastointia myöten valmiina kesähelteisiin, kerro yleisistä merkkihuollon väärinkäsityksistä kavereillekin Facebookissa!


Voit auttaa Autohuoltajaa laajentumaan alueellesi ilmiantamalla paikallisen laadukkaan huoltoliikkeen meille!

Ilmianna huoltoliike